Tárgyleírás:
Az építészeti tervezés előre gondolkodás, előre látás, döntéseit az építők valósítják meg, és e döntések hosszú időre, sok-sok ember életére lesznek jó, vagy rossz hatással. A folyamat a kognitív gondolkodás, valamint a tér látó érzékelés és emlékezet alkotó mozzanatainak párbeszéde. A tervezéselmélet a teória görög szó eredeti értelme szerint szabad és érdek nélküli elmélkedés erről a kétoldalú gyakorlati tevékenységről, ennek állandó kritikus és önkritikus szemlélete, vizsgálata. Különbözik az építészet jelenségeit magyarázó hipotézisektől, ideológiáktól, doktrínáktól, stratégiáktól és apológiáktól. Nem tervezési módszer, mert nem csak a tervezés hogyanjáról, hanem miértjéről is gondolkodik. A tervezés elméletben a technika, és az építészet története nem, mint a tudomány változó szabályrendszerei szerint gyűjtött és elkülönített ismeretanyag jelenik meg, hanem mint a tervezési folyamat forrása, hajtóereje. A tantárgy célja, hogy a diplomaterv elkészítése előtt álló hallgatók átfogó történeti, elméleti ismeretek, és ezeket már alkotó módon alkalmazó tervezési gyakorlati készségek birtokában, történeti, elméleti és gyakorlati példák elemzése során ismerjenek rá az alkotó és reflektív folyamatok működésére, azok kölcsönhatására, és ezzel megtegyék az első lépéseket az önálló, alkotó látás, emlékezés, valamint a kritikus és önkritikus gondolkodás készségének elsajátítására. Fentiek szellemében az előadások nem a nemzetközi szakirodalomban használt „design theory” vagy „theory of design” témakörből kiválasztott, többé-kevésbé aktuális, ám rendszerint gyorsan elavuló szövegeket ismertetik, nem egyszerűen e téma történetét mutatják be, jóllehet rendszeresen hivatkoznak az építészettörténet és elmélet neves szerzőire. Az előadások csak olyan épületekre hivatkoznak, amelyeket a hallgatóknak tanulmányaikból ismerniük kell. Az előadásokhoz ajánlott olvasmányok kapcsolódnak, amelyek különböző megközelítéssel gondolkodnak az építészetről: az építészet, mint gesztus, az építészet, mint mediáció, és az építészet, mint megélt tér.
Az építészeti tervezés előre gondolkodás, előre látás, döntéseit az építők valósítják meg, és e döntések hosszú időre, sok-sok ember életére lesznek jó, vagy rossz hatással. A folyamat a kognitív gondolkodás, valamint a tér látó érzékelés és emlékezet alkotó mozzanatainak párbeszéde. A tervezéselmélet a teória görög szó eredeti értelme szerint szabad és érdek nélküli elmélkedés erről a kétoldalú gyakorlati tevékenységről, ennek állandó kritikus és önkritikus szemlélete, vizsgálata. Különbözik az építészet jelenségeit magyarázó hipotézisektől, ideológiáktól, doktrínáktól, stratégiáktól és apológiáktól. Nem tervezési módszer, mert nem csak a tervezés hogyanjáról, hanem miértjéről is gondolkodik. A tervezés elméletben a technika, és az építészet története nem, mint a tudomány változó szabályrendszerei szerint gyűjtött és elkülönített ismeretanyag jelenik meg, hanem mint a tervezési folyamat forrása, hajtóereje. A tantárgy célja, hogy a diplomaterv elkészítése előtt álló hallgatók átfogó történeti, elméleti ismeretek, és ezeket már alkotó módon alkalmazó tervezési gyakorlati készségek birtokában, történeti, elméleti és gyakorlati példák elemzése során ismerjenek rá az alkotó és reflektív folyamatok működésére, azok kölcsönhatására, és ezzel megtegyék az első lépéseket az önálló, alkotó látás, emlékezés, valamint a kritikus és önkritikus gondolkodás készségének elsajátítására. Fentiek szellemében az előadások nem a nemzetközi szakirodalomban használt „design theory” vagy „theory of design” témakörből kiválasztott, többé-kevésbé aktuális, ám rendszerint gyorsan elavuló szövegeket ismertetik, nem egyszerűen e téma történetét mutatják be, jóllehet rendszeresen hivatkoznak az építészettörténet és elmélet neves szerzőire. Az előadások csak olyan épületekre hivatkoznak, amelyeket a hallgatóknak tanulmányaikból ismerniük kell. Az előadásokhoz ajánlott olvasmányok kapcsolódnak, amelyek különböző megközelítéssel gondolkodnak az építészetről: az építészet, mint gesztus, az építészet, mint mediáció, és az építészet, mint megélt tér.
- Tanár: Krahling János
- Tanár: Pazár Béla